zaterdag 23 oktober 2010

"Huisdieren", ambulante verkopers en absoluut noodzakelijke dingen...

"When in Rome, do as the Romans do..." luidt het gezegde, dus probeer ik me zoveel mogelijk aan te passen aan de zeden en gebruiken hier in Nicaragua en elke dag leer je weer wat nieuws.



(Mijn huis in San Carlos)

Huisdieren heb je hier sowieso: de onvermijdelijke muggen, mieren (in alle soorten en maten), kakkerlakken groot en klein en gekko's - relatief onschadelijk volgens het boekje "Hoe blijf ik gezond in de tropen." Okee, maar een grote rat in de keuken is toch iets minder fijn - als het goed is gaat de huisbaas binnenkort een val zetten. Overigens reageren de meeste mensen vrij laconiek op het nieuws van de rat: het schijnt vrij normaal te zijn om ratten in huis tegen te komen.. Als ik 's ochtends vroeg de deur uitga om te gaan hardlopen, heb ik een of meerdere stenen in de ene hand en een stok in de andere, tegen eventuele aanvallen van woest blaffende honden. Ik weet namelijk niet zeker of het spreekwoord 'blaffende honden bijten niet' wel geldt voor Nicaraguaanse honden!

Dan het eten. Er wordt hier veel en vaak gegeten - in onze ogen drie warme maaltijden per dag, veel rijst, bonen, bananen in verschillenden uitvoeringen en smaken en relatief erg weinig groente. Veel recepten gaan via vaststaande regels, en ik heb me voorgenomen om deze keer wat meer te leren koken op de Nicaraguaanse manier. Dat lukt redelijk met wisselend succes. Wat handig is hier maar ook erg verleidelijk, is dat er overal en altijd eten is en naar je toe komt: op straat, in de bus, op het werk, overal komen verkopers langs, Ook bij mij in de straat komen veel verkopers langs, meestal dagelijks, met brood, vis, melk, vlees of andere eetbare produkten, maar ook mensen uit andere streken van Nicaragua met gebruiksprodukten.




Dan zijn er nog de dingen die je hier altijd bij je moet hebben. Ten eerste een doekje of grote zakdoek om er het zweet mee van je gezicht te vegen - maar dit doekje kan ook voor allerlei andere doeleinden worden gebruikt. Een parapluie - hier meer en vaker gebruikt als parasol - is ook erg handig en wordt hier vooral door de vrouwen gehanteerd - ik heb er al vrij snel eentje aangeschaft. Verder is wc-papier lang niet overal op de toiletten aanwezig dus is dat ook erg praktisch om altijd op voorraad bij je te hebben. Op het werk heb ik altijd zakjes instantkoffie bij me omdat de koffie hier niet automatisch wordt verstrekt.

Momenteel ben ik erg verkouden en krijg ik van iedereen verschillende adviezen: van het nemen van allerlei natuurlijke middeltjes tot medicijnen of zelfs dokterbezoek wordt me aangeraden. Zelf heb ik zin in een 'medicinale grog', maar ik mag niet alles door elkaar nemen en dus neem ik braaf eerst wat rum met honing en pas daarna de kamillethee met limoen en honing. Zou het verschil uitmaken?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten