zaterdag 2 oktober 2010

Werk aan de winkel!

Alweer meer dan een maand ben ik hier in Nicaragua aan het werk - en ik heb me nog geen moment hoeven vervelen, want er is genoeg te doen en de (werk)dagen vliegen voorbij! Allereerst ben ik door de gemeente San Carlos ingehuurd als medewerker Internationale Betrekkingen. Dit betekent dat ik het aanspreekpunt ben van de gemeente voor alle internationale contacten, met name de stedenbanden - en dat zijn er nogal wat: een stuk of acht in heel Europa - en de voortgang van de projecten van en met die stedenbanden moet bewaken. Hiervoor is het weer nodig dat ik voortdurend overleg voer met de mensen binnen de gemeente die betrokken zijn bij de diverse projecten èn met de contactpersonen van verschillende organisaties waar de projecten mee worden uitgevoerd. Dit kan bijvoorbeeld een school zijn, of een plaatselijke universiteit, het ziekenhuis, maar ook andere overheidsinstanties zoals een ministerie (onderwijs of gezondheidszorg bijvoorbeeld) of een lokale non-gouvernementale organisatie (NGO).

Ten tweede ben ik voor de Stedenband Groningen-San Carlos als project-coördinator actief en in die zin hun 'vooruitgeschoven post' hier in San Carlos. In Nicaragua werkt het vaak beter als je lokaal vertegenwoordigd wordt door iemand die op de mensen af kan stappen om de benodigde informatie te gaan halen.

De afgelopen weken ben ik vooral bezig geweest met inwerken, maar het was eigenlijk toch een redelijk 'vliegende start' omdat je er meteen midden inzit. Ik heb mijn nieuwe collega's leren kennen bij de gemeente - wie is waarvoor verantwoordelijk - en heb besprekingen gevoerd met degene(n) die voor mij de post internationale betrekkingen in hun portefeuille hadden. Wat vooral snel duidelijk werd, is dat iedereen het erg druk heeft, overbelast is, moet reageren op de waan van de dag (met bijvoorbeeld de noodsituatie nu van het hoge waterpeil) en dat ik vooral zelf veel dingen moet gaan uitzoeken. Maar dat vind ik geen probleem, integendeel. Verder heb ik ook buiten de gemeente al veel mensen ontmoet van diverse organisaties en gesprekken gevoerd over lopende en op handen zijnde projecten en krijg ik langzaam maar zeker een duidelijk(er) beeld van hoe de zaken in elkaar zitten.

Concrete zaken die moeten worden voorbereid zijn:

- de komst van twee studenten geneeskunde uit Groningen (eind oktober) die hun co-schappen (sociale geneeskunde) gaan lopen in het lokale ziekenhuis van San Carlos. Er moeten gastgezinnen worden geregeld en met het ziekenhuis moet worden afgesproken op welke afdelingen ze kunnen gaan meelopen, wie hun begeleider wordt en waarvoor de begeleidingsvergoeding die het ziekenhuis daarvoor ontvangt, gebruikt gaat worden;
- half november komt er vanuit Groningen een delegatie zich bezig gaat houden met een woningbouwproject. Het gaat om een architect, iemand van een woningbouwvereniging en iemand die bij de gemeente (ROEZ) werkt. Hun bezoek en het programma moet worden voorbereid;
- voor de gemeente San Carlos is het erg belangrijk dat de contacten met alle stedenbanden weer nieuw leven wordt ingeblazen en dat de voortgang van de projecten weer een nieuwe boost krijgen, want daar heeft het de afgelopen tijd nogal aan ontbroken door tijdgebrek.

Kortom: er is meer dan genoeg werk aan de winkel! Mijn werkplek in het gemeentehuis is op één van de warmste plekken van het gebouw (!) met open kantoren. De internetverbinding valt erg vaak weg of is heel erg traag en printen kan ik ook nog niet, maar mijn collega's zijn erg behulpzaam met alles. Geduldig helpen ze me met technische zaken rond computer en/of digitale camera, waar ik weinig verstand van heb.

De komende week ga ik erop uit: eerst naar Managua waar ik diverse zaken rond projecten moet gaan regelen, onder andere op de Nederlandse Ambassade. Vervolgens zal ik het grootste gedeelte van de week in Granada doorbrengen om een onderwijsproject (Nederlands initiatief) te gaan ondersteunen door het geven van een workshop.

Mij bevalt dit werk heel erg goed; wat ik vooral hoop is dat ik ook een brug zal kunnen slaan tussen de verschillende deelnemers aan de projecten zodat er klinkende resultaten neergezet kunnen worden!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten